Wil jij de reflectiepost ontvangen? 

Een moment voor jezelf om naar binnen te keren, om te reflecteren, om bewust te worden zodat je steeds een beetje van jezelf terug vindt. 

Ademen doen we de hele dag. Zonder erbij stil te staan.
Het gaat vanzelf, net als de golven van de zee. Ze komen en gaan. Dag in, dag uit. Al eeuwenlang.

Maar… met wat voor zee is jouw ademhaling te vergelijken?
Als ík in de zee zwem, hou ik ervan als het water helder is. Dat ik tot op de bodem kan kijken.
Dat het kalm is, zacht golvend, regelmatig. Dan kan ik me helemaal overgeven en me laten dragen.
Natuurlijk zijn er omstandigheden waardoor het water onrustig is. Hoge golven, stroming, schuimkoppen.
Maar daarna keert de rust vaak weer terug.

En zo is het ook met je adem.
Je lichaam houdt van adem die diep, helder en rustig is.
Maar onder invloed van stress, spanning of overweldiging verandert dat.
Je adem wordt dan korter, oppervlakkiger, sneller. En helaas...
die kalme zee keert niet altijd vanzelf terug.

Alles wat je meemaakt, beïnvloedt je adem
Metaforisch gezien: je lijf probeert de controle te houden over de overweldigende omstandigheden (emoties) en bouwt dammen om het beheersbaar te maken. Net zoals de mens dammen bouwt in zee. 
Maar als die dam te lang blijft bestaan in je lijf, ontstaan er klachten. Misschien herken je er een paar:

een beklemmend gevoel op je borst of druk op je schouders

spanning in je nek

onrust zonder duidelijke reden

moeite met concentreren

slecht slapen

snel emotioneel zijn — of juist niets kunnen voelen

In veel gevallen komt dit doordat je adem letterlijk wordt tegengehouden.
Het wil wel stromen — maar komt blokkades tegen.

🌬️ Oefening: Luister naar je adem
Zoek een rustige plek waar je niet gestoord wordt en luister naar deze audio (±7 minuten):
🎧 Klik hier om de observatie-ademoefening te beluisteren

Je hoeft niets te veranderen. Alleen luisteren. Observeren.
Wat valt je op? Wat voel je wél – en wat niet?
Ik ben benieuwd wat je ontdekt. Laat je het me weten?