Wil jij de reflectiepost ontvangen? 

Een moment voor jezelf om naar binnen te keren, om te reflecteren, om bewust te worden zodat je steeds een beetje van jezelf terug vindt. 

In-depentent, co-dependent of inter-dependent. In welk type herken jij je het meest?

 

Om te begrijpen wat co-dependent echt betekent, kun je het beste eerst het tegenovergestelde vertalen: in-dependent (onafhankelijk) Wat zie je voor je bij een onafhankelijk persoon? Iemand die eigen beslissingen maakt en zich niet veel aantrekt van wat een ander vindt, zegt of denkt. Iemand die onafhankelijk is in praktische zin maar ook emotioneel niet afhankelijk is van de ander. Er is geen goedkeuring nodig om een beslissing te nemen. Of de ander er nu blij mee is of niet…ik doe wat ik wil.


Co-dependent betekent vooral dat je in emotionele zin afhankelijk bent van een ander. Je kunt je misschien prima op praktisch gebied alleen redden want je hebt je eigen inkomen, je betaalt je eigen rekeningen, je draait je eigen huishouden, maar zodra iemand in je leven is die dichtbij je staat (liefdesrelatie meestal), heb je de goedkeuring nodig. Je kan niet iets doen wat jij zelf graag wilt als je daarmee de ander teleurstelt. Je voelt je pas goed als de ander zich goed voelt. Dus blijf je vooral afstemmen op de ander. 
 

Beide vormen zijn in een liefdesrelatie niet wenselijk. Als je je helemaal onafhankelijk gedraagt van de ander, is er weinig verbinding. Als je co-dependent bent, dan verlies je de connectie met jezelf. Bij interdependentie, kun je soms voor jezelf kiezen, ook al betekent die keuze dat de ander er niet blij mee is. Als het iets is wat belangrijk voor je is, ga je ervoor. En soms kun je meer bewegen naar de ander om in verbinding te zijn, zonder je eigen waarden helemaal te verliezen.